بوی گل یاس

اطلاع رسانی مکتب اهل بیت علیه السلام

بوی گل یاس

اطلاع رسانی مکتب اهل بیت علیه السلام

زندگی پس از مرگ

نیستی، نابودی و فنا!؟

زندگی پس از مرگ

1
 

پیامبران، پس از دعوت به خداشناسى، مهم ترین اصلى که مردم را به آن متذکر مى ساختند؛ یادِ سراىِ «پس از مرگ» بوده است.

مژده و بیم، بهترین روش براى اجراى این امر مهم به کار مى رفته است؛ از این روى، پیامبران الهى براى تزکیه و سازندگى انسانها، نیکان را نوید به «پاداش» مى دادند و بدان را از «کیفر» مى ترساندند.

در این سلسله نوشتارها به منظور مؤثرتر بودن مژده ها و بیمهاى «حیات برزخى» نسبت به دیگر مباحث «جهان پس از مرگ» و به دلیل اینکه دوران آن به زودى فرا مى رسد، نخستین منزلگاه، گذرگاه آخرت و محل تصفیه گناهان است، بحث از آن را برگزیده و معنی و چگونگی برزخ و تجسم عمل را مورد بررسی قرار می دهد.

* * * * *

اندیشه مرگ

یاد مرگ و سراى پس از آن، بهترین موعظه، سازنده ترین اندرز و نیکوترین پند براى هر انسان است و غفلت از آن موجب مى شود که انسان به بیراهه رود و از حرکت در مسیر کمال بازماند.

در اخبار و روایات وارد شده از معصومان علیهم السلام به یاد سراى دیگر و پرهیز از غفلت بسیار توجه شده است؛ از جمله:

از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال شد: هوشیارترین مؤمنان کیانند؟

حضرت فرمود: «هوشیارترین مؤمنان کسانى هستند که بیشتر به یاد مرگ باشند و خود را براى آن آماده کنند».(1)

سؤال شد: پرهیزکارترین مردم کیست؟

حضرت فرمودند: «پرهیزکارترین مردم کسى است که قبر و عذابهاى آن را از یاد نبرد؛ زینتهاى دنیا او را نفریبد؛ سراى جاودان را بر این دنیاى گذران برگزیند؛ فردا را از عمر خویش نشمرد و خود را آماده مرگ کند».(2)

امام صادق علیه السلام فرمود: «یاد مرگ، خواهشها و هوسهاى نفسانى را مى میراند؛ ریشه هاى غفلت را قطع مى کند؛ دل را به نویدهاى الهى نیرو مى دهد؛ خوى بندگى را در نهاد انسان مى آفریند؛ نقش و نگارهاى دلباختگى به دنیا را به هم مى زند؛ شعله هاى حرص و طمع را فرو مى نشاند و دنیا را پست و کوچک مى گرداند».(3)

بنابراین «اندیشه مرگ» انسان را از گناه باز مى دارد؛ او را به سوى کارهاى نیک فرا مى خواند؛ ایمان را در دل مى آفریند و به زندگى و حیات انسان معنا و جهت مى دهد.

 * * * * *

مرگ چیست؟

آیا «مرگ» نیستى، نابودى، فنا و انهدام است؛ یا تحول، تطور و انتقال از جایى به جایى و از جهانى به جهانى دیگر؟

این پرسش، همواره براى بشر مطرح بوده، هست و خواهد بود و هر کس از دیر زمان مایل بوده است پاسخ آن را بیابد و یا به پاسخى که دیگران داده اند، ایمان و اعتقاد پیدا کند.

ما، چون مسلمانیم و به قرآن ایمان داریم؛ پاسخ آن را از کلام خداوند تعالى مى گیریم:

 

الف - قرآن، در این باره (ماهیت مرگ) کلمه «توفّى» را به کار مى برد.

انسان، در هنگام مرگ با تمام شخصیت و واقعیتش تحویل فرشتگان الهى مى گردد و آنها نیزبه طور کامل و تمام او را دریافت مى دارند؛ لذا از مرگ تعبیر به «وفات» یا «توفّى» مى شود؛ بنابراین، مرگ از دیدگاه قرآن، نیستى، نابودى و فنا نیست؛ بلکه انتقال از جهانى به جهانى و از خانه اى به خانه اى دیگر است.

به آیاتى در این باره، توجه فرمایید:

(حتّى اِذا جاءَ اَحَدَکُم الْمَوتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا)(4)

آنگاه که مرگ یکى از شما فرا رسد، فرستادگان ما، او را (به تمام و کمال) دریافت مى کنند.

 

ب - واژه «توفّى» گاهى به معناى «خواب» نیز در قرآن به کار رفته است:

(وَهُوَالَّذی یَتَوفّاکُم بِاللَّیلِ وَ یَعْلَمُ ماجَرَحْتُم بِالنَّهارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُم فیه لِیُقْضى اَجَلٌ مُسَمّىً ثُمَّ اِلَیْه مَرْجِعُکُم ثُمَّ یُنَبِّئُکُم بِما کُنْتُم تَعْمَلُونَ)(5)

اوست خدایى که چون شب هنگام به خواب مى روید، شما را (موقت) مى میراند و پس از آن شما را بیدار مى کند تا آنگاه مرگتان - که نزد او معین است - فرا رسد، به سوى او باز مى گردید تا شما را از نتیجه کردارتان آگاه نماید.

این آیه، شباهت خواب با مرگ -و همچنین شباهت بیدارى دنیا و آخرت- را بیان مى کند؛ همانگونه که هنگام مرگ، روح انسان، عالم ماده را در مى نوردد و به عالمى دیگر سیر مى کند، در هنگام خواب نیز روح انسان وارد جهانى دیگر مى شود.

به عبارت دیگر، تفاوت خواب و مرگ در این است که هنگام خواب، روح به طور موقت دریافت مى گردد و پس از پایان خواب، باز گردانده مى شود؛ ولى روح در هنگام مرگ، به طور دائم دریافت مى گردد و دیگر به دنیا بازگشت نمى کند.

به جهت شباهت زیادى که از جهت «توفّى»(دریافت روح) بین خواب و مرگ وجود دارد، گاهى از خواب به «مرگ کوچک» و از مرگ به «خواب بزرگ» تعبیر مى شود.

 

ج - در روایات نیز به رابطه نزدیک میان خواب و مرگ، چنین اشاره شده است:

حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود: «بسیار شگفت آور است که کسى مرگ را انکار کندو حال آنکه در هر شبانه روز، مرگ (خود را به هنگام خواب) مى بیند».(6)

از حضرت امام باقر علیه السلام سؤال شد: مرگ چیست؟

فرمود: «مرگ، همان خوابى است که هر شب به سراغتان مى آید؛ با این تفاوت که مدتش طولانى است».(7)

 * * * * *

 پی نوشت:

1. «المحجةالبیضاء»، الفیض الکاشانى، ج 8، ص 242؛ مؤسسة النشر الاسلامى.

2. «مکارم الاخلاق»، الشیخ الطبرسى، باب 12، ص 463؛ مؤسسة الاعلمى للمطبوعات.

3. «المحجة البیضاء»، ج 8، ص 242.

4. انعام (6) آیه 61.

5. انعام (6) آیه 60.

6. «الفروع من الکافى»، الشیخ الکلینى، ج 3، ص 258، انتشارات علمیه اسلامى.

7. «معانى الاخبار»، الشیخ الصدوق، ص 289. مؤسسة النشر الاسلامى.

* * * * *

 منبع:

اسدی، على محمد، زندگى و حیات پس از مرگ، با اندکی تغییر و تصرف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد